Walvissen

6 augustus 2016 - Hervey Bay, Australië

Vrijdag zijn we van Byron Bay naar Hervey Bay gereden. Op de eerste camping konden we maar 1 nachtje blijven. Daarom zijn we zaterdagochtend naar een andere (mooiere) camping gereden. Daar konden we meteen regelen dat we 's middags nog met een walviscruise mee konden. We werden met een busje bij de camping opgehaald en naar de jachthaven gebracht. Het was ongeveer een uurtje varen naar een baai waar walvissen zaten. Al snel hadden we de walvissen rond de boot zwemmen. Het was erg mooi om te zien. Er waren niet veel mensen op de boot. Daardoor had iedereen alle ruimte om te kijken. De walvissen (bultruggen) waren heel nieuwsgierig en kwamen echt bij de boot kijken. Een foto maken viel nog niet mee. Je weet nooit waar en wanneer ze boven water komen. Ook stond m'n camera nog al eens op standby. Sprong er een mooi uit het water, duurt het zo lang voordat de camera er klaar voor is (en dat noemen ze dan standby) dat ik alleen een foto van de spetters van z'n landing heb. Had ik een foto van zo'n walvis. Deed hij vlak daarna nog iets veel mooiers. En dat had ik dan weer niet. Of ik stond gewoon aan de verkeerde kant van de boot. Dan maar gewoon genieten van die dieren. Het is ook wel leuk om te zien hoe alle mensen van links naar rechts rennen omdat daar een walvis zit. En hoe snel ze weer terug rennen omdat de walvis ondertussen alweer onder de boot door gezwommen is. Er was een gids bij die van alles over de bultruggen vertelde en steeds riep waar ze nu weer boven kwamen. Uiteindelijk waren de kinderen er wel klaar mee. Die zaten lekker warm binnen met ranja en chips. Ze waren blij toen we weer terug gingen. Met de bus werden we weer afgeleverd bij de camping. De komende dagen blijven we hier in Hervey Bay. Je stapt van de camping zo het strand op. Dus morgen wordt een stranddagje (en voor mij wasdag). Fraser island gaan we waarschijnlijk niet doen. Een dagtocht met een bus is behoorlijk lang en voor kinderen niet erg interessant hoorde ik al van een aantal mensen. Kinderen zijn toch redelijk snel uitgekeken op mooie natuur (die van mij in ieder geval wel). Dan morgen maar eens bij de foldertjes op de camping kijken.

1. Ingrid:
    7 augustus 2016
    Wat gaaf om al die natuur en wat je er ziet/kunt doen mee kunt maken. SToer hoor, surfen met die golven, ik kan er gewoon al niet op staan.....En gelukkig heeft Thomas de walvissen gezien. Jullie vermaken je prima zo te lezen en dat vinden wij,vanuit een warme dag in Nederland (ja, die hebben wij ook na 2 dagen regen,net als jullie)geweldig .
  2. Irene:
    9 augustus 2016
    Ja ik kan me voorstellen dat de kinderen liever iets anders doen dan Fraser I. Snorkelen bij het koraal, staat dat nog op het program? Hoewel.. kangoeroes, vogels, dolfijnen, zeeleeuwen en walvissen.. het is al superveel! Oh ja krokodillen, die kunnen ook nog. Veel plezier.